Инновация - это исторически бесповоротное изменение способа производства вещей.
Й. Шумпетер


М.И. Туган-Барановский

Й.А. Шумпетер

Н.Д. Кондратьев

Галерея выдающихся ученых

UA RU EN

Обращаем внимание на инновацию, созданную на данном сайте. Внизу главной страницы расположены графики,  которые в on line демонстрируют изменения цен на мировых рынках золота  и нефти, а также экономический календарь публикации в Интернете важных мировых экономических индексов 

 
Гранты и конкурсы

Інформаційний вісник програми "Соціальний капітал і Академічні публікації" (СКАП) 17 листопада 2005 року


Міжнародного фонду “Відродження” 

 1.Переклади 2

1.1. Конкурс "Переклад німецької наукової літератури з питань розвитку масмедій і комунікації, інформаційного суспільства і глобалізації та німецької дитячої літератури українською мовою ” 2

1.2. Цикл майстерень, присвячених проблемам відтворення чужомовних власних назв у сучасній українській мові Лабораторії наукового перекладу 4

1.3. Семінари Лабораторії наукового перекладу євроінтеграційної термінології 4

2. Відкритий доступ до науково-освітніх інформаційних ресурсів 5

2.1. Microsoft Research Announces New Digital Inclusion Funding Opportunity 5

2.2. Call for Papers: FM10 Openness: Code, science and content. Making collaborative creativity sustainable. First Monday. May 2006 5

2.3. Ліцензії Creative Commons корегують ексцеси в авторському праві 6

2.4. Перший роман про відкритий доступ 7

2.5. Google виставив першу онлайнову колекцію текстів американської літератури і історії XIX століття 7

2.6. CALL FOR PAPERS & WRITING COMPETITION: YALE ISP CONFERENCE ON ACCESS TO KNOWLEDGE (A2K), APRIL 21-23, 2006 7

3. Різне 8

3.1. Створено Всеукраїнський консорціум центрів європейської інформації 8

3.2. Стартує конкурс проектів з пропаганди гуманізму 9

3.3. Second International Conference on e-Social Science June 2006 9

3.4. Stanford Summer Fellows on Democracy and Development 2006 10

3.5. Międzynarodowa konferencja naukowa, poświęcona 95. rocznicy urodzin Laureata Nagrody Nobla – Czesława Miłosza 11


1.Переклади

1.1. Конкурс "Переклад німецької наукової літератури з питань розвитку масмедій і комунікації, інформаційного суспільства і глобалізації та німецької дитячої літератури українською мовою ”

ҐЕТЕ-ІНСТИТУТ У КИЄВІ

та ПРОГРАМА “СОЦІАЛЬНИЙ КАПІТАЛ І АКАДЕМІЧНІ ПУБЛІКАЦІЇ” МІЖНАРОДНОГО ФОНДУ "ВІДРОДЖЕННЯ"

оголошують КОНКУРС

"Переклад німецької наукової літератури з питань розвитку масмедій і комунікації,

інформаційного суспільства і глобалізації та німецької дитячої літератури українською мовою ”

Мета конкурсу:

§         Видання українською мовою (вперше) найважливіших праць сучасних та класичних німецьких авторів з питань розвитку масмедій і комунікації, інформаційного суспільства і глобалізації;

§         Видання українською мовою (вперше) німецької дитячої літератури;

§         Підтримка становлення сильної, різноманітної і незалежної видавничої галузі;

§         Розвиток школи українського перекладу.

 

Донори конкурсу: Гете-Інститут у Києві, Міжнародний фонд "Відродження" (МФВ)

 

Учасники конкурсу: видавництва.

 

Обов'язкові вимоги до проектів:

§         належна оплата праці перекладача;

§         для суспільно-гуманітарних перекладів — наявність наукового апарату видання (передмова / післямова наукового редактора чи перекладача, іменний і предметний покажчики, науковий коментар, тощо).

 

Перевагу матимуть проекти, що:

§         торкаються питань актуальних наукових дискусій;

§         започатковують / продовжують книжкові серії;

§         містять полемічні додатки чи запитання до дискусії в наукових виданнях;

 

Проектні форми заповнюються українською та німецькою мовами.

 

Максимальна кількість поданих проектів від одного видавництва: п'ять.    

 

Фінансування (до 50 % від загальної вартості проекту) надаватиметься на придбання прав на переклад і видання книжки, оплату праці перекладачів, наукових і літературних редакторів, поліграфічні витрати, та відбуватиметься у два етапи:

§         перша частина (до 50% від загальної суми гранту) надається після отримання прав на переклад і видання книжки та укладення угоди з перекладачем і науковим редактором (у суспільно-гуманітарних перекладах);

§         решта коштів надається після видання книжки.

 

На веб-сторінці програми "Соціальний капітал і академічні публікації” МФВ: http://www.irf.kiev.ua/ua/programs/scaap/open/?doc:int=1926 ) та Ґете-Інституту в Києві (http://www.goethe.de/kiew ) міститься перелік рекомендованих до перекладу книжок.

 

До проектних форм на переклад книжки, що не входить до рекомендованого переліку, слід ОБОВ’ЯЗКОВО докласти зразок тексту перекладу книжки та вичерпну інформацію про власника прав на видання.

 

Критерії оцінки проектів:

Незалежні експерти визначатимуть переможців конкурсу, беручи до уваги такі критерії:

§         актуальність обраної книжки;

§         виконання вимоги про співфінансування проекту;

§         наявність чіткого і реалістичного терміну виконання проекту;

§         досвід видання перекладної літератури;

§         високий фаховий рівень перекладача і наукового редактора у гуманітарно-суспільних перекладах;

§         наявність інформації про власника прав на видання книжки;

§         спроможність видавців забезпечити гуманітарно-суспільні переклади пошуковим апаратом та необхідними додатками на високому академічному рівні.

 

Загальний бюджет конкурсу: до 30 000 дол. США.

 

Останній термін подання проектів: 12 грудня 2005 року.

 

Результати розгляду проектів за конкурсом будуть оголошені до 31 грудня 2005 року.

 

Оформлення проектів:

Проекти оформлюються відповідно до вимог і структури проектної форми за конкурсом. Проектні форми, списки рекомендованої до перекладу літератури та інші інформаційні матеріали можна отримати:

§         звичайною поштою, попередньо надіславши запит менеджерці програми "Соціальний капітал і Академічні публікації" на адресу: Ірині Кучмі, Міжнародний фонд “Відродження”, вул. Артема (Січових стрільців), 46, м. Київ, 04053;

§         в офісі МФВ: м. Київ, пров. Бехтерєвський, 13-А, кім. 1;

§         на веб-сторінці МФВ: http://www.irf.kiev.ua/programs/scaap.

§         електронною поштою, надіславши запит на адресу: kuchma@irf.kiev.ua;

§         в офісі Гете-інституту в Києві: вул. Волоська, 12/4;

§         на веб-сторінці Гете-Інституту в Києві: http://www.goethe.de/kiew;

§         у регіональних інформаційних партнерів МФВ (див. кінець оголошення);

§         у німецьких читальних залах Гете-Інституту (див. кінець оголошення).

 

Контакті особи:

 

Регіна Ангут-Фрам,

Керівник відділу "Інформація та бібліотека"

Ґете – Інститут в Києві

Тел.: (044) 496 1280

Факс (044) 496 9789

Ел. пошта: bibl@kiew.goethe.org

http://www.goethe.de/kiew

 

Ірина Кучма
менеджерка програми "Соціальний капітал та Академічні публікації"
Міжнародний фонд "Відродження",
Тел.: (00380-44) 461-9500
Факс: (00380-44) 486-0166
Ел. пошта: kuchma@irf.kiev.ua
http://www.irf.kiev.ua/

 

Подання проектів:

Проекти подаються або надсилаються поштою за адресою:

§         Відділ управління проектами,
Міжнародний фонд "Відродження",
вул. Артема, 46,
м. Київ, 04053

Фонд офіційно підтверджує отримання проекту листом, який надсилається впродовж 7 днів із моменту реєстрації кореспонденції.

 

1.2. Цикл майстерень, присвячених проблемам відтворення чужомовних власних назв у сучасній українській мові Лабораторії наукового перекладу

 

Шановні колеги,

 

"Лабораторія наукового перекладу" сердечно запрошує перекладачів та редакторів на семінари з проблем відтворення чужомовних власних назв у сучасній українській мові.

 

Семінари відбуватимуться за таким розкладом:

 

19 листопада (субота):

      запозичення з германських мов (англійська, німецька)

      Київ, Міжнародний фонд "Відродження" (вул. Артема, 46, кімн. 5, 2-й поверх),

      15.00 — 18.00

 

26 листопада (субота):

      запозичення з романських мов (французька, італійська, латина)

      Київ, Національний університет "Києво-Могилянська академія", 5-й корпус, авд. 208 (вул. Волоська 8/5, неподалік від Британської Ради та Ґете-Інституту),

      15.00 — 18.00

 

3 грудня (субота):

      запозичення зі слов'янських мов та грецької

      Київ, Національний університет "Києво-Могилянська академія", 5-й корпус, авд. 208 (вул. Волоська 8/5),

      15.00 — 18.00

 

Перелік питань до обговорення міститься тут: http://www.pereklad.kiev.ua/

 

Щиро та сердечно,

Координатори проекту:

Володимир Єрмоленко, Андрій Кулаков.

Телефони: 238 25 73, 8 050 805 42 47

E-mail: lab@pereklad.kiev.ua

URL: www.pereklad.kiev.ua

 

1.3. Семінари Лабораторії наукового перекладу євроінтеграційної термінології

19 листопада 2005 р. (субота) відбудеться додатковий семінар проекту "Лабораторія наукового перекладу євроінтеграційної термінології"

 

На семінарі обговорюватимуть поняття, словосполуки та терміносполуки, що не ввійшли до попередніх термінологічних блоків, або ті, перекладу яких не було узгоджено.

 

Семінар відбуватиметься 19 листопада від 11.00 до 14.00 в конференц-залі Міжнародного фонду "Відродження" (вул. Артема, 46, кімн. 5).

 

Словник до семінару можна завантажити у форматі ZIP (22 Кб) чи у форматі Microsoft Word (154 Кб) тут: http://www.pereklad.kiev.ua/

 

 

Проект реалізується за підтримки "Європейської програми" МФВ та "Проекту перекладів".

 

Запрошуємо всіх охочих!

 

12 листопада 2005 р. відбулися чергові семінари проекту "Лабораторія наукового перекладу євроінтеграційної термінології". Словник, узгоджений на семінарі, можна завантажити тут: http://www.pereklad.kiev.ua/

 

Координатори проекту:

Володимир Єрмоленко, Андрій Кулаков.

Телефони: 238 25 73, 8 050 805 42 47

E-mail: lab@pereklad.kiev.ua

URL: www.pereklad.kiev.ua

 

2. Відкритий доступ до науково-освітніх інформаційних ресурсів

 

2.1. Microsoft Research Announces New Digital Inclusion Funding Opportunity

Deadline: January 13, 2006
As part of its commitment to the academic research community, Microsoft Research (http://www.research.microsoft.com/ ) has announced a $1.2 million Digital Inclusion funding opportunity
designed to empower academic researchers world- wide to tackle technological challenges in a way that positively affects health, education, and socioeconomic conditions.
Through a Request for Proposal process, Microsoft Research is encouraging academic research that explores how technologies such as mobile devices, cellular phones, and networking can unlock the potential of people everywhere by making computing affordable, accessible, and relevant.
Microsoft Research is particularly interested in academic research projects that strive to achieve fundamental breakthroughs and leverage the following areas: creative new infrastructures, form factors, and applications of mobile devices; connectivity, particularly in environments without existing network infrastructures or intermittent availability to networking and power; appropriate user interfaces to address challenges in literacy and novice users of technology; and culturally relevant technology applications for computing.
The total amount available under the RFP is $1.2 million. Microsoft Research anticipates making fifteen to twenty awards in the range of $20,000 to $100,000. Awards under this program are for one year only, but may be renewable at the discretion of Microsoft Research.
The proposing institution must be an accredited baccalaureate-granting college or university (or international equivalent) with nonprofit status. Proposals should reflect a commitment to make all results stemming from a funded project, including the intellectual property within those results, broadly available in either the public domain or under a non-restrictive license.
Complete program information and application guidelines are available at the Microsoft Research Web site.
RFP Link:
http://fconline.fdncenter.org/pnd/5001743/microsoft

2.2. Call for Papers: FM10 Openness: Code, science and content. Making collaborative creativity sustainable. First Monday. May 2006

deadline 6 February 2006
Recent years have seen a strong interest among academics, policy makers, activists, business and other practitioners on open collaboration and access as a driver of creativity. In some areas, such as free software / open source, sustainable business models have emerged that are holding their own against more traditional, proprietary software industries. In the sciences, the notions of open science and open data demonstrate the strong tradition of openness in the academic community that, despite its
past successes, is increasingly under threat. And open access journals and other open content provide inspiring examples of collaborative creativity and participatory access, such as Wikipedia, while still in search of models to ensure sustainability.
There are clear links between these areas of openness: open content often looks explicitly towards open source software for business models, and open science provides through its history a glimpse of the potential of openness, how it can work, as well as a warning of the threats it may face. Finally, open collaboration is closely linked to access to knowledge issues, enabling active participation rather than passive consumption especially in developing countries.
Despite these clear links, there has been surprisingly little thoughtful analysis of this convergence, or of the real value of the common aspect of open collaboration. In particular, while open source software — due to its strong impact on business and on bridging the digital divide — has drawn much attention, it may provide false hopes for the sustainability of openness in other areas of content that need careful examination. The conference FM10 Openness: Code, science and content — Making collaborative
creativity sustainable provides a platform for such analysis and discussion, resulting in concrete proposals for sustainable models for open collaboration in creative domains.
The conference will draw on the experience of First Monday as the foremost online, peer–reviewed academic journal covering these issues since May 1996. Not only has First Monday published numerous papers by leading scholars on the topics of open collaboration, open access, and open content in its various forms, it is itself an example of open collaboration in practice: for nearly a decade, the journal has been published on a purely voluntary basis, with no subscription fees, advertising, sponsorship or other revenues. The success of First Monday is demonstrated by thousands of readers around the world, downloading hundreds of thousands of papers each month. This conference celebrates First Monday’s tenth anniversary.
We invite papers for the conference and for a very special issue of First Monday. These papers will be reviewed by a special conference editorial committee. Authors of selected papers will be invited to the conference, scheduled to take place in Chicago in May 2006. Other selected papers will be published in a special issue of First Monday, to appear in June 2006. Papers should address the issues involved in building sustainable models for openness in science, software and content. They can examine technical,
sociological, economic/business and legal issues, and can be conceptual or practical in nature. Case studies by practitioners are welcome.
Submitting papers
Proposals for papers for the conference and the special issue can be sent to First Monday’s Chief Editor, Edward Valauskas by e–mail (ejv@uic.edu) no later than the first Monday of December 2005 (5 December 2005). You are advised, but not required, to send a paper proposal before sending your full paper. Proposals will be reviewed and contributors will be notified in December of the special editorial committee’s decision. Completed papers must be received by the first Monday in February 2006 (6
February 2006). This includes papers for which no proposal was submitted in advance.
By the first Monday of March 2006 (6 March 2006), notification will be sent to those contributors whose papers will be presented at the conference, FM10 Openness.
By the first Monday of April (3 April 2005), contributors to the special issue in June 2006 will be notified.
Proposals for papers should include the title of the paper, an abstract, names, affiliations, and contact information for all authors. Proposals should be sent by e–mail clearly marked in the subject line as proposals for the conference.
Papers for the conference and the special issue should follow the usual guidelines for publication in First Monday. These guidelines can be found at http://www.firstmonday.org/guidelines.html.
First Monday has a liberal copyright policy. Details are available at http://www.firstmonday.org/copy.html.
Questions related to papers for the conference and the special issue can be directed to Edward Valauskas by e–mail (ejv@uic.edu).

 

2.3. Ліцензії Creative Commons корегують ексцеси в авторському праві

Олівер Беркман написав статтю про "деякі права застережені" (англ. мовою):

Oliver Burkeman, Is it time for copyright law to change? The Guardian, November 7, 2005. http://books.guardian.co.uk/comment/story/0,16488,1636058,00.html

 

2.4. Перший роман про відкритий доступ

Кріс Говард пише роман про створення журналу відкритого доступу DOA. На разі дійові особи: два магічних науковця, один з яких видає престижний журнал Магія смерті, а інший — планує започаткувати журнал відкритого доступу DOA (Магія смерті відкритого доступу), вампіри з родини венеційських друкарів 14442-го року, рятівники Різдва і т.д.

http://the0phrastus.typepad.com/the0phrastus/2005/11/doa.html

 

2.5. Google виставив першу онлайнову колекцію текстів американської літератури і історії XIX століття

Детальніше про книжки у публічних доменах з офіційного блогу і сайту Google:

http://googleblog.blogspot.com/2005/11/preserving-public-domain-books.html

http://print.google.com/googleprint/library.html

 

2.6. CALL FOR PAPERS & WRITING COMPETITION: YALE ISP CONFERENCE ON ACCESS TO KNOWLEDGE (A2K), APRIL 21-23, 2006

THE YALE LAW SCHOOL INFORMATION SOCIETY PROJECT (ISP) and THE INTERNATIONAL JOURNAL OF COMMUNICATIONS LAW & POLICY (IJCLP) are pleased to announce their third interdisciplinary writing competition and a call for papers in conjunction with the Access to Knowledge (A2K) Conference taking place on April 21-23, 2006 at Yale Law School. We invite students, scholars, policy makers, activists and practitioners to submit papers for the writing competition and/or for publication by the IJCLP.
CONFERENCE DESCRIPTION
In the digital era, most multinational corporations and policymakers are of the view that the current trend characterised by increasing intellectual property rights and corporate control over knowledge best serve society’s interests. At the same time, however, a growing number of commentators believe that widespread access to knowledge (A2K) and the preservation of a healthy knowledge commons are the real basis for sustainable human development. Nonetheless, intellectual property-based approaches continue to singlehandedly dictate global legal norms and shape national legal infrastructures.
The first goal of the Yale A2K Initiative is to come up with a new analytic framework for analysing the possibly distortive effects of public policies relying exclusively on intellectual property rights. Beyond this aim, the A2K initiative seeks to support the adoption and development of alternative ways to foster greater access to knowledge in the digitally connected environment.
The landmark A2K conference at Yale Law School will bring together leading thinkers and activists on access to knowledge policy from North and South, in order to generate concrete research agendas and policy solutions for the next decade. This conference will be among the first to synthesize the multifaceted and interdisciplinary aspects of access to knowledge, ranging from textbooks and telecommunications access to software and medicines. The A2K Conference aims to help build an intellectual framework that will protect access to knowledge both as the basis for sustainable human development and to safeguard human rights.
Key issues to be considered include, among others:
- the economics of A2K in a digital environment;
- A2K indexes and measurement techniques;
- the limitations to A2K;
- digital libraries and archives;
- government investment in information production;
- government procurement policies;
- open source software;
- the WIPO Broadcast Treaty;
- access to education and scientific knowledge;
- universal service in telecommunications;
- the digital divide;
- digital rights management;
- open access journals.

A full conference description will be available on the Yale ISP's A2K Initiative page at http://islandia.law.yale.edu/isp/a2k.html.
WRITING COMPETITION
Submissions for the writing competition must be received by noon EST, February 15th, 2006. The author of the best paper, as well as two runners-up will be invited to present their work at a panel during the conference. The author of the winning paper will receive coverage of his/her travel to and accommodations at Yale University for the conference. Selected papers will be announced by April 1st, 2006. The authors of the award-winning papers will automatically be invited to publish their work in a special Autumn 2006 volume of the International Journal of Communications Law & Policy (http://www.ijclp.org/) devoted to Access to Knowledge.
JOURNAL PUBLICATION
Submissions for publication must be received by noon EST, May 1st, 2006. The selection committee, composed of the editorial board of the IJCLP, and some of the Yale ISP Fellows, will review and consider all submissions for publication in the special Autumn 2006 volume of the journal, including submissions for the writing competition. Authors will be notified of acceptance by June 15th, 2006.
SUBMISSION GUIDELINES
Papers may be submitted on any A2K-related issue, provided that they lie within the central focus of the IJCLP – communications law & policy. All submissions should be written in English in .rtf or .pdf format. They should conform to academic citation standards, be no longer than 25,000 words, and include an abstract of up to 250 words. Submissions should be e-mailed simultaneously to the lead editors of the IJCLP, Simone Francesco Bonetti (simo.bonetti[at]tiscalinet.it) and Sudhir Krishnaswamy (krishnaswamysudhir@gmail.com). Inquiries may be addressed to any of the above.

3. Різне

3.1. Створено Всеукраїнський консорціум центрів європейської інформації

Громадяни України зможуть більше дізнатися про європейську інтеграцію завдяки 12 регіональним центрам європейської інформації, які відкриваються за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Сьогодні учасники проекту оголосили про створення Всеукраїнського консорціуму центрів європейської інформації.

Учасниками консорціуму є регіональні громадські організації та обласні бібліотеки; координуючу роль виконує Міжнародний фонд “Відродження”.

Проект, спрямований на створення консорціуму центрів європейської інтеграції, розпочався навесні цього року.  У травні Європейська програма Міжнародного фонду “Відродження” (МФВ) оголосила конкурс серед громадських організацій та регіональних бібліотек щодо створення інформаційних центрів з питань європейської інтеграції на базі обласних універсальних наукових бібліотек. За результатами конкурсу визначено 12 областей України, в яких у цьому році відкриються центри європейської інформації (Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Закарпатська, Львівська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Хмельницька, Чернігівська обл.). На сьогодні офіційно відкрито два інформаційних центри — у Луцьку та Одесі.

У жовтні ц.р. Міжнародний фонд “Відродження” провів для представників громадських організацій – переможців конкурсу та їх партнерів – відповідних обласних бібліотек семінар-тренінг щодо діяльності інформаційних центрів та інформування громадськості з питань європейської інтеграції. Учасники семінару-тренінгу, який відбувся у м. Алушта, прийшли до висновку про необхідність консолідації зусиль усіх регіональних центрів в рамках всеукраїнського консорціуму. Координуючу функцію у роботі консорціуму покладено на Міжнародний фонд “Відродження”.

Наступним кроком стане створення Міжнародним фондом “Відродження” спеціалізованого інтерактивного інтернет-ресурсу, на якому, зокрема, будуть розміщені текст меморандуму про створення консорціуму та методичні рекомендації щодо організації діяльності центру європейської інформації, розроблені експертами МФВ, та інтерактивні механізми для координації зусиль учасниками проекту. Інтерактивний ресурс надасть можливість для ефективної координації зусиль і співпраці між членами Консорціуму та сприятиме поінформованості української та міжнародної громадськості про діяльність Центрів європейської інформації..

 

Центри європейської інформації, створені за підтримки МФВ, мають своїм завданням:

-         збирати, обробляти, зберігати, забезпечувати відкритий доступ та за можливості розповсюджувати матеріали з питань європейської інтеграції;

-         надавати доступ користувачам до спеціалізованої електронної бази даних, яка буде надана МФВ на електронному носії;

-         створювати електронні бази даних матеріалів, що містяться в інформаційному центрі та забезпечувати доступ до неї через мережу Інтернет;

-         забезпечувати роботу консультанта інформаційного центру, який працюватиме з відвідувачами та надаватиме телефонні консультації;

-         організовувати та здійснювати заходи, спрямовані на привернення уваги громадськості регіону до інформаційного центру (прес-конференції для журналістів, круглі столи та семінари з питань європейської інтеграції, тощо).

Консорціум є відкритим для участі інших громадських організацій, бібліотек, вищих навчальних закладів тощо (без фінансових зобов’язань з боку МФВ). Організації або установи, що долучаються до консорціуму, матимуть максимальну інформаційну та експертну підтримку від інших учасників.

Безпосередньою спільною ціллю всіх учасників консорціуму є налагодження стабільної ефективної роботи мережі центрів європейської інформації по всій Україні.

Контактні особи:

 

Ірина Солоненко

Менеджерка Європейської програми

Електронна пошта: mailto:zamnius@irf.kiev.ua

 

Олеся Архипська

Директор з інноваційної та комунікаційної діяльності

Електронна пошта:

Arkhypska@irf.kiev.ua

 

 

Телефон: (044) 461 97 09

 

3.2. Стартує конкурс проектів з пропаганди гуманізму

Починаючі з 10 листопада Об’єднання Гуманістів України проводить всеукраїнській конкурс проектів з пропаганди гуманізму.

Метою конкурсу є залучення до об’єднання активних молодих людей, що мають бажання змінити світ на краще і допомогти їм у реалізації їх ідей і прагнень.

Проекти для участі конкурсі приймаються до 20 грудня. Умовами конкурсу передбачено три премії за найкращі проекти, (700, 500 і 300 грн). Також Об’єднання бере на себе пошук необхідних ресурсів для реалізації не менше п’яти проектів.

Головними критеріями оцінки проектів будуть оригінальність та ефективність.

У проекті обов’язково мають бути зазначенні мета і цілі проекту, необхідні для його виконання ресурси, етапи та терміни виконання, запланований результат, критерії оцінки успішності.

Результати конкурсу буде оголошено у третій декаді січня 2006 року.

Конкурсні роботи прохання надсилати на адресу humanism@bigmir.net.

Або Київ-1, а/с-337, Нечипоренку В.П.

У листах зазначити засіб зв’язку з Вами

 

3.3. Second International Conference on e-Social Science June 2006

It is with great pleasure that I announce the Second International Conference on e-Social Science which will take place from the 28th - 30th June 2006. A call for papers has been released and further details are available from our website.
Proceedings of the First International Conference are available from our website.
Fellowships
The next quarterly deadline for fellowship applications is the 31st of December 2005. Please see our website for details of how to apply. The fellowships are open internationally.

Win a 1Gb memory stick in our "Insight" competition Insight, the area of the NCeSS website dedicated to e-social science learning resources, is now live. It features online tutorials, guides and frequently asked
questions on e-research topics, along with the opportunity to request the kinds of courses and materials you would like to see. More content is currently in the pipeline with exemplar case studies and demonstrator walk-throughs coming soon.
Submit your feedback on our new site and you could win a 1Gb memory stick. The closing date is the 2nd of December so there is still time to enter.
Details of all the above can be found on our website at http://www.ncess.ac.uk/

Best wishes
Gillian Sinclair

Dr Gillian Sinclair
Programme Manager
ESRC National Centre for e-Social Science (NCeSS) University of
Manchester Dover Street Building Dover Street Manchester
M13 9PL
UK
Email: gillian.sinclair@ncess.ac.uk
Web: http://www.ncess.ac.uk/
(CSL)

 

3.4. Stanford Summer Fellows on Democracy and Development 2006

The Center on Democracy, Development, and the Rule of Law (CDDRL) at the Freeman Spogli Institute for International Studies, Stanford University, California invites policy makers and activists from countries undergoing political, economic and social transitions to participate in its second annual summer fellows program on democracy, development, and the rule of law to be held July 31 - August 18, 2006 at Stanford University on its California campus.

This program offers a unique approach to studying the ways in which democratic institutions and institutions that foster economic development can be established and strengthened in varying country contexts.  In contrast to other programs of democracy promotion that seek to transfer ready made models to countries in transition, the Stanford Summer Fellows on Democracy and Development program provides a comparative perspective on the evolution of established democratic practices as well as a conceptual background into issues of democracy and good governance.  The curriculum draws on the combined expertise of Stanford scholars and practitioners in the fields of political science, economics, law, sociology, and business and emphasizes the links between theory and practice. 

While traditional programs focus either on democratization, economic development, or the rule of law, the Stanford Summer Fellows on Democracy and Development program endeavors to locate the points of interaction among these areas.  Ideas and learning flow two ways. Participants are exposed to the knowledge of Stanford faculty and, in turn, they bring their country and professional experiences into the seminars to help faculty and one another develop case-specific methodologies for addressing actual problems of democratic and economic development.

In 2005, the program’s inaugural year, 32 policy-makers from 28 countries participated as Fellows.  Each week, instructors and fellows focused on a different theme – democracy, development, and rule of law, respectively - and studied the policy implications of the interrelations between the workings of political, economic, and legal institutions in theory and practice.  Discussions were led by Stanford faculty and scholars at the forefront of research at the junction of democratic advancement, economic growth, and issues surrounding the establishment of rule of law and human rights. Prominent leaders of research and development institutions and social movements, such as the National Endowment for Democracy, enhanced the weekly agenda. The daily seminars were complemented with field trips to local government institutions, NGOs, and business organizations. 

Participants: Eligibility Criteria

This program is aimed at early to mid-career policy-makers, academics, and leaders of civil society organizations (such as representatives of trade unions, non-governmental organizations, the media, business and professional associations) who will play important roles in their country’s democratic, economic, and social development.  We anticipate recruiting a group of 25-30 individuals dedicated to democracy and development promotion within their home countries

(particularly in, but not limited to, the regions of the Middle East, Northern and Sub-Saharan Africa, Central Asia, and other parts of the former Soviet Union).

Successful applicants will be proficient in spoken and written English and will have academic and practical credentials necessary to benefit fully from the course and actively contribute to programmatic discussions.  The ideal course participant will have extraordinary motivation, at least three to five years of experience in a relevant field of democratic development, and a keen interest in learning and sharing knowledge and experiences in transforming their respective countries.

CDDRL hopes that over time the participants in this annual program will form the core of a global network of public intellectuals and activists who are working on issues of democracy, development, and the rule of law. 

Funding: Stanford will pay travel, accommodation, living expenses, and visa costs for the duration of the three-week program for a certain portion of applicants. Where possible, applicants are encouraged to supply some or all of their own funding from their current employers, international non-governmental organizations, etc.

Application procedures

Please follow the instruction for applying found at: http://cddrl.stanford.edu/summerfellows/  In addition to the completed application form, you must provide at least two but no more than three letters of recommendation from people who know you in your capacity of a development worker.

Deadline: January 6, 2006

Request for information may be addressed to Ganka Hadjipetrova, SSFDD Program Coordinator, via e-mail at ssfddadmin@stanford.edu or via phone at (+1 650) 736-4277.

About CDDRL:

The Center on Democracy, Development, and the Rule of Law (CDDRL) at Stanford University's Freeman Spogli Institute for International Studies (FSI) seeks to promote innovative and practical research to assist developing countries and transitioning societies in the design and implementation of policies to foster democracy, balanced and sustainable development, and the rule of law. Scholars affiliated with CDDRL explore how best to harmonize the pursuit of each of these goals in the interest of helping to produce states and societies that are freer, richer, more law-abiding, and more transparent.
The Center also supports specialized teaching, training, and outreach activities to assist countries struggling with problems of political, economic, and judicial reform, constitutional design, economic performance, and corruption to improve their prospects for success. An important dimension of the Center's work is the identification and cultivation of institutional arrangements at all levels of society to encourage greater responsibility and accountability in decision-making, both public and private.
The Center joins four other constituent centers of the Freeman Spogli Institute for International Studies at Stanford University and is founded in partnership with the School of Humanities and Sciences, the Graduate School of Business (GSB), and Stanford Law School.

 

3.5. Międzynarodowa konferencja naukowa, poświęcona 95. rocznicy urodzin Laureata Nagrody Nobla – Czesława Miłosza

Uniwersytet Vytautas Magnus (www.vdu.lt)

Centrum Slawistyki im. Czesława Miłosza

Fundacja Miejsc Rodzinnych Czesława Miłosza (www.milosz.lt)

 

Międzynarodowa konferencja naukowa, poświęcona 95. rocznicy urodzin Laureata Nagrody Nobla – Czesława Miłosza

CZESŁAW MIŁOSZ Z PERSPEKTYWY XXI WIEKU

11-12 maja 2006 r.

Kowno – Szetejnie, Litwa

Laureat Nagrody Nobla – Czesław Miłosz (1911–2004) urodził się w Szetejniach koło Kowna, we dworku nad brzegiem Niewiaży, w samym centrum Litwy. Obecnie w Szetejniach został odbudowany spichlerz, jedyny ocalały obiekt z dawnych zabudowań dworskich, gdzie zostało urządzone niewielkie centrum konferencyjne. Strony rodzinne Czesława Miłosza ma w swej opiece Fundacja Miejsc Rodzinnych Cz. Miłosza. Jesienią 2004 r. Centrum Slawistyki Uniwersytetu Vytautas Magnus otrzymało imię Cz. Miłosza, rozpoczęto badania kompleksowe nad spuścizną Noblisty.

Cel organizowanej konferencji – zaprezentować społeczności akademickiej, szczególnie naukowcom z zagranicy, interesującym się spuścizną Cz. Miłosza, różnorodne badania: o charakterze historycznym, architektonicznym, lingwistycznym, socjologicznym, kulturoznawczym i in., jak również przybliżyć otoczenie, z którego wyrósł przyszły Laureat Nagrody Nobla i które wywarło ogromny wpływ na kształtowanie jego osobowości, a później na jego twórczość. Oczekujemy na gości z całego świata, którzy przedstawią rozwój i wpływ idei Cz. Miłosza w innych krajach. Zapraszamy naukowców do wygłoszenia referatów, które swą tematyką obejmą osobowość Czesława Miłosza, jego twórczość, środowisko lat dzieciństwa i młodości, ewolucję bliskich mu idei, jak również analizę problematyki, która była ważna Nobliście i pozostaje aktualna we współczesnych społeczeństwach. Oczekujemy na przedstawicieli różnych dyscyplin: począwszy od historii, etnologii, politologii i socjologii, a kończąc na literaturze i filozofii.

Konferencja odbędzie się na Uniwersytecie Vytautas Magnus w Kownie, przy ul. S. Daukanto 28 (11 maja) i w stronach ojczystych Czesława Miłosza w Szetejniach, ok. 60 km koło Kowna (12 maja). Zapewniamy transport do Szetejń, zaś wieczorem na nocleg powrócimy do Kowna. W naszych planach nie zabraknie również wycieczki po stronach ojczystych Cz. Miłosza.

Język konferencji – polski lub angielski. Czas wygłoszenia referatu – 20 min. Artykuły, które powstaną na podstawie referatów, zostaną ogłoszone drukiem w czasopiśmie naukowym Uniwersytetu Witolda Wielkiego.

Opłata konferencyjna – 50 Euro (sumę należy wpłacić podczas przyjazdu do Kowna, przy rejestracji, zostanie ona wykorzystana podczas organizacji i administrowania konferencji, a mianowicie pokryje koszta kawy podczas przerw w konferencji, podróży do Szetejń i z powrotem, posiłku w Szetejniach, później - druku artykułów naukowych). Uczestnicy z krajów Europy Wschodniej mogą zwracać się do organizatorów z prośbą zmniejszenia opłaty konferencyjnej lub całkowitego zwolnienia od niej.

Komitet programowy konferencji:

Prof. Ph.D. Algirdas Avižienis (Kowno)

Prof. dr hab. Aleksander Fiut (Kraków)

Prof. dr hab. Andrzej Mencwel (Warszawa)

Prof. dr hab. Tadeusz Bujnicki (Kraków)

Prof. dr hab. Egidijus Aleksandravičius (Kowno)

Prof. dr hab. Algis Kalėda (Wilno)

Prof. dr hab. Vytautas Levandauskas (Kowno)

Doc. dr Asija Kovtun (Kowno)

 

Komitet organizacyjny konferencji:

Dr Andrzej Pukszto (sekretarz)

Dr Vaida Kamuntavičienė (sekretarz)

Dr Irena Miklaševič

Dr Rūstis Kamuntavičius

Dr Nijolė Taluntytė

Mgr Jovita Daukšytė

Mgr Kristina Sakalavičiūtė

Mgr Vaiva Narušienė

 

Wypełnioną ankietę uczestnika i streszczenie referatu prosimy przesłać do 30 stycznia 2006 r. pocztą elektroniczną: v.kamuntaviciene@hmf.vdu.lt lub zwyczajną:

Dr. Vaida Kamuntavičienė

Č. Milošo slavistikos centras

Vytauto Didžiojo universitetas

Laisvės al. 53

44244 Kaunas

Lithuania (Lietuva)

 

Hotele w Kownie (organizatorzy nie pokrywają kosztów noclegów w Kownie):

Metropolis**, S. Daukanto g. 21 (w odległości 2 min. pieszo od budynku uniwersyteckiego) http://www.takiojineris.com/

Takioji Neris***, K. Donelaičio g. 27 (w odległości 5 min. pieszo od budynku uniwersyteckiego) http://www.takiojineris.com/

Kaunas****, Laisvės al. 79 (w odległości 5 min. pieszo od budynku uniwersyteckiego) http://www.kaunashotel.lt/

Monela, Laisvės al. 35 (w odległości 5 min. pieszo od budynku uniwersyteckiego) http://www.monela.w3.lt/

Daniela****, A. Mickevičiaus g. 28 (w odległości 5 min. pieszo od budynku uniwersyteckiego) http://www.danielahotel.lt/

Santaka****, J. Gruodžio str. 21 (w odległości 8 min. pieszo od budynku uniwersyteckiego) http://www.santaka.lt/

Perkūno namai****, Perkūnas al. 61 (w odległości 15 min. pieszo od budynku uniwersyteckiego) http://www.perkuno-namai.lt/

Uczestnikom konferencji z Europy Wschodniej organizatorzy służą pomocą w zakwaterowaniu w akademikach uniwersyteckich po przystępnej cenie.

 

Sponsorzy konferencji:

Litewska Fundacja Państwowa Nauki i Studiów http://www.vmsfondas.lt/

Instytut Polski w Wilnie http://www.lenkukultura.lt/

 

DODATKOWA INFORMACJA

Kowno (Kaunas) liczy ponad 400 tys. mieszkańców. To drugie, co do wielkości miasto Republiki Litewskiej. Pierwsze wzmianki o Kownie sięgają 1361 r., powstało ono przy zlaniu się dwóch najdłuższych litewskich rzek – Niemna i Wilii (Neris). Muzea kowieńskie prezentują nie tylko ekspozycje historyczne, ale również interesujące kolekcje sztuki. Muzeum słynnego litewskiego plastyka i kompozytora Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa znajduje się w niewielkiej odległości od Uniwersytetu Vytautas Magnus.

Uniwersytet Vytautas Magnus funkcjonował jako główny ośrodek akademicki Litwy międzywojennej. Zlikwidowany przez władzę sowiecką, odrodził się w 1989 r. W murach uczelni panuje wspaniała akademicka atmosfera, pełna optymizmu. Budynki uniwersyteckie rozlokowały się nieopodal centrum miasta, w otoczeniu muzeów i teatrów, sympatycznych kawiarenek i restauracji.

Szetejnie (Šeteiniai) to miejsce, gdzie znajdował się dwór Miłoszów. Zachował się park, który liczy kilka wieków, opasany niezwykle piękną rzeką Niewiażą (w literaturze zyskała sławę Issy). W dolinie Niewiaży, w Świętobrości, zachował się kościółek z XVIII w., który powstał w miejscu, gdzie była świątynia pogańska. Znajduje się on w otoczeniu wiekowych dębów, być może stanowiących święty gaj pogański u starożytnych Litwinów. W kościele Świętobrodzkim został ochrzczony Czesław Miłosz, zaś na cmentarzu przykościelnym spoczywają przodkowie poety – Syruciowie.

Formularz zgłoszenia na konferencję CZESŁAW MIŁOSZ Z PERSPEKTYWY XXI WIEKU

 (wypełnić w języku polskim lub angielskim)

IMĘ

NAZWISKO

Stopień naukowy

Instytucja

ADRES

TELEFON

E-MAIL

TEMAT REFERATU

STRESZCZENIE

 

 

 

 

Опубликовано на сайте: 2005-11-18

2017-11-01:
Обучение в Германии
в Германии можно получить бесплатно не только первое, но и второе высшее образование как на немецком, так и на английском языке
2017-11-01:
Программа ООН для волонтеров
Круглый год. Оплата расходов
2017-11-01:
Стажировка в Google
Каждое лето. Офисы Google по всему миру
2017-11-01:
Стажировки в компании Deloitte

Дедлайн: 31 декабря 2017

Deloitte Touche Tohmatsu Limited — международная сеть компаний, оказывающих услуги в области консалтинга и аудита. «Делойт» входит в «большую четвёрку» аудиторских компаний и является самой крупной профессиональной сетью по количеству сотрудников.

2016-07-21:
Где искать спонсоров и гранты?
подборка сайтов, которые следует мониторить постоянно
2016-07-05:
Програма малих грантів для ініціатив ВПО від Stabilization Support Services
Представництво канадської організації Stabilization Support Services в Україні розпочало виділення коштів для ініціатив ВПО